Hoera! Telefonie bestaat 140 jaar!
Leestijd: 5 minuten
2 juni, 2021 in
Hoera! Telefonie bestaat 140 jaar!
Raffel Internet B.V.


Het begin

Het is 1 juni 1881 wanneer in Amsterdam de Nederlandsche Bell-Telephoon daar de eerste Nederlandse telefooncentrale opent. Op locatie bij de Nederlandsche Bell-Telephoon was een telefoniste aanwezig. Zij bracht bedrijven met elkaar in contact. Zakenmensen in Amsterdam huurden een telefoon. Om een gesprek tot stand te brengen draaiden zij aan een slinger. Hierdoor maakte het toestel contact met de telefoniste. Zij prikte vervolgens een stekker in een bord om op te nemen. Ze vroeg wie er gebeld moest worden en prikte datzelfde stekkertje om op de plek van de ontvanger.

Vanaf de jaren 70

Het heeft vervolgens wel even geduurd totdat de telefoniste die zorgde voor de verbinding niet meer nodig was. Pas toen vaste telefoons een schijf kregen waarmee bellers middels het draaien van deze schijf zelf een nummer konden ‘’draaien’’ lukte het telefoon toestellen zelf verbinding te maken. Vanaf de jaren 70 nam telefonie een volgelvlucht. Computergestuurde centrales werden in gebruik genomen en de draaischijf maakte plaats voor druktoetsen. In de jaren 90 werd veelvuldig gebruik gemaakt van ISDN. Dit was een goede oplossing om te bellen en internetten over dezelfde lijn. Inmiddels hebben wij afscheid genomen van ISDN en maken we gebruik van VoIP (Voice over IP).

De eerste telefoongesprekken waren vooral bedoeld voor zakelijk gebruik. Zakelijke telefonie bestaat dus al langer dan telefonie voor de gewone consument. Vandaag de dag is telefoneren nog steeds enorm populair onder zakelijke gebruikers. Het grootste verschil ten opzichte van 140 jaar geleden is het gebruik van toestellen. We gebruiken nu massaal een smartphone, een vast toestel of een laptop of PC om te bellen.

Mensen bellen nog steeds en zakelijk is telefonie alles behalve ouderwets. Telefonie bestaat 140 jaar en heeft wat ons betreft nog steeds de toekomst!