Nieuws
Zakelijk en privé internet, de verschillen

Zakelijk en privé internet, de verschillen

Internet, zowel thuis als op kantoor onmisbaar. En de snelheden, vooral thuis, worden steeds hoger en de aanbiedingen van providers vliegen je om de oren. Regelmatig krijgen we de vraag waarom internet op kantoor duurder is dan thuis. Hier geven we je het antwoord.

Snel, sneller, snelst
Sinds het ontstaan van het internet in de jaren ’60 is er veel veranderd. Verschillende technologische ontwikkelingen zorgen ervoor dat je internetaansluiting al een aantal jaren steeds sneller word. Dat merk je thuis maar ook op kantoor. Een van de belangrijkste ontwikkelingen is de aanleg van glasvezel internet. Met snelheden tot wel 1 Gb per seconde zet internet via het glasvezelnetwerk kabelinternet en ADSL op onoverbrugbare achterstand.

Doordat we te maken hebben gekregen met een steeds sneller wordende internetverbinding hebben we ook geavanceerdere netwerkapparatuur nodig, zoals je router. De router heeft door de snellere verbinding meer doorvoercapaciteit of rekenkracht nodig. 

Verschil tussen kantoor en thuis
Maar waarom betaal ik op kantoor nu meer voor internet en de bijbehorende apparatuur dan thuis?
Dit heeft te maken met een aantal verschillende punten, te weten:

  • Het aantal gebruikers
    De situatie op kantoor is niet te vergelijken met thuis. Op een gemiddeld kantoor waar je bijvoorbeeld met 15 personen werkzaam bent zal je een geavanceerdere router nodig hebben dan thuis. Thuis surf je met gemiddeld 4 tot 5 personen op dezelfde verbinding. Zodra er meer gebruikers en apparaten  dezelfde verbinding gebruiken zal de router veel harder moeten werken.

  • De benodigde functionaliteit
    Op kantoor heb je een router nodig met veel meer functionaliteit dan thuis. Denk aan beveiliging door middel van een professionele firewall, thuiswerkers die veilig moeten kunnen verbinden met het bedrijfsnetwerk door middel van VPN en denk ook aan QoS (Quality of Service) wat er voor zorgt dat de internetsnelheid op de juiste manier wordt verdeeld over de gebruikers en diensten.
    Zodat je telefoongesprek nooit zal gaan haperen als een collega een groot bestand download.
    En al deze functionaliteiten moet de router kunnen uitvoeren op een steeds sneller wordende verbinding, dat betekent meer doorvoercapaciteit, meer rekenkracht en daardoor dus een hoger prijskaartje.

  • Overboeking
    Zakelijke verbindingen hebben een lagere overboeking. Je ‘deelt’ de snelheid dus met minder andere bedrijven. Zo ben je altijd gegarandeerd van de afgenomen internetsnelheid, ook als het ‘druk’ is in de wijkcentrale.

  • Het serviceniveau
    Steeds meer zakelijk verkeer loopt via internet.
    Denk aan digitale telefonie, webapplicaties, clouddiensten, alarmdoormeldingen, pintransacties, bewakingscamera’s en ga zo maar door. De afhankelijkheid van een internetverbinding wordt daarom voor veel bedrijven steeds groter. En dat is heel anders dan thuis, waardoor het verstandig is om op kantoor een zakelijk abonnement met bijbehorende service af te sluiten. Zo is de servicedesk van Raffel bij dringende gevallen 24/7 bereikbaar en is het mogelijk een uitgebreide SLA af te nemen op een internetverbinding.

  • Mogelijkheid tot fallback
    Omdat het internet voor bedrijven steeds belangrijker wordt, kiezen steeds meer bedrijven voor een fallback-verbinding. Dat is een “reserve-verbinding” voor als er zich een storing voordoet op de primaire verbinding. Zakelijke verbindingen en router zoals door Raffel geleverd bieden hier diverse mogelijkheden toe. Denk aan een fallback-verbinding over VDSL als je primair via glasvezel werkt. Of een 4G-fallback naast je glasvezelverbinding. De door ons geleverde routers schakelen automatisch over op de fallback verbinding indien nodig. Denk hierbij ook aan onze AltijdOnline 4G back-up.

Meer weten over onze internetdiensten?
Ben je nieuwsgierig geworden naar onze internetdiensten? En ben je benieuwd wat we voor jouw bedrijf kunnen betekenen op het gebied van een snelle en stabiele internetverbinding? Neem dan snel contact op!

Nader kennismaken?
Klantenservice
Direct antwoord op elke vraag.
E-mail
Mail ons voor een offerte op dezelfde werkdag.
Liever teruggebeld worden?
Meer nieuws
IT Christmas Party 2019!
Raffel’s Christmas CribVoor de gelegenhei...
Verder lezen
Wij zijn aanwezig op de Businessdagen West-Brabant!
De persoonlijke provider. Gewoon in Breda!Onder...
Verder lezen
Bezoek ons op Contacta 2019!
Contacta 2019: The Next Step.Raffel: de volgend...
Verder lezen